از همان اشخاصی که بیل گیتس گفت؛ ولی پیشرفتهتر!
“ناراضیترین مشتریهای شما، بزرگترین منبع یادگیری شما هستند”
سالها پیش برای دیدار دوستی به مغازه اسباببازی فروشیاش رفتم. از وضع کاسبیاش راضی نبود:”با اینکه بهترین اجناس رو با قیمتای مناسب دارم، نسبت به همکارای دیگه توی همین پاساژ فروش کمتری دارم.خیلی از بچهها -حتی با اصرار – پدرا و مادراشونو توی مغازه های دیگه میکشونن تا براشون اسباببازی بخرن؛ ولی مغازه من اصلا اینطور نیست و فقط گاهی پدر یا مادری ازم خرید می کنه!به نظرت مشکل کارم کجاست؟”
نگاهی به داخل و بیرون مغازهاش انداختم.انصافا همه چیز عالی بود:کالاهایی باکیفیت، چینش ویترین چشمنواز و نوارهای دکوری شیکی که بالا و پایین ویترین، نوید از نمایندگی برندهای معتبر می دادند! ولی…
به او گفتم:بیا بیرون و جلوی ویترین مغازه، روی زمین بشین!
با تعجب این کار را کرد:”خب؟”
-الان تقریبا همقد یک کودک شدی! چی میبینی؟
-“نوار پایین ویترین که شامل نام و لوگوی برندهای مختلفه!”
-تو می خوای اینها را به بچهها بفروشی؟!
منظورم را گرفته بود ولی با ناباوری نگاهم میکرد!
-امتحانش ضرر چندانی ندارهها!
حدود سه هفته بعد، تماس گرفت. خیلی خوشحال بود:”هنوز برایم عجیبه؛ ولی واقعیت داره! فروشم خیلی زیاد شده؛ حتی از سایر همکاران هم بیشتر! یعنی با همین کار کوچیک، این تغییر بزرگ انجام شد؟ دمت گرم! کی وقت داری که یک شام خوب مهمونم باشی؟”
وقتی یک عمر کاری را انجام میدادم که اسمش را نمیدانستم!
از وقتی که یادم میآید-با اینکه آدم پرحرفی نبودم- علاقه داشتم که به پیرامونم نگاه کنم، اشکالاتی را که وجود داشت پیدا کنم و اگر راه حلی برای بهتر شدنش به ذهنم می رسید، بازگو کنم.این نوغ نگرش برای بسیاری خوشایند نبود؛ ولی در عین حال در خیلی جاها کاربردی و مفید بود.
تا اینکه حدود دو سال پیش با علم و مهارت یو ایکس آشنا شدم؛ که در سطح جهان به طور خاص جدید محسوب میشود و در کشور ما نیز با اینکه بسیاری از کسب و کارها به اهمیت ویژه آن پی بردهاند؛ ولی باز هم نوپا است؛ و به طور خاص برای کسب و کارهای دیجیتال و آنلاین رو به گسترش است، در صورتی که به طور عام اینگونه نیست.
تصمیمم به آموختن به صورت کلاسیک و راه اندازی این بلاگ شوربختانه با آغاز همه گیری کرونا مصادف شد و من هم مانند دیگران از پیامدهای آن مصون نبودم؛ ولی با وجود مشکلات فراوان؛ یادگیری را قطع نکردم و پس از وقفهای طولانی در آغاز پاییز 1400 بار دیگر این سایت را فعال کردم.
چرا معتقدم بهبود تجربه کاربری یکی از مطمئنترین و ماندنیترین راه های رشد کسبوکارهاست؟
در طی سه-چهار دهه پی بردم که روندها بسیار در جذب مشتریان متغیر است و ممکن است روش پارسال شما جوابگوی نیازهای امسال کاربر/مشتریان نباشد.ولی، دو عامل را تجربه کردم که کاربران هیچ گاه نسبت به آن حس خوب داشته اند: کیفیت بالا و تجربه کاربری خوب!
البته در شرایط اقتصادی دشوار، ممکن است برخی به ناچار از کیفیت بالا هم چشمپوشی کنند؛ ولی کسی از یک تجربه کاربری خوب هیچگاه ناراضی نبوده است! بنابراین با خیالی آسوده می توانید روی آن سرمایهگذاری کنید.
احتمالا پرسشهای بیشتری در ذهن شما ایجاد شده است.بعضی از آنها را در زیر دستهبندی کردهام:
استفاده از کاربرباشی را برای چه کسانی توصیه میکنم؟
- کسانی که به پیشرفت و رشد کسبو کار خود اهمیت میدهند.
- کسانی که از تغییر در نگرش خود هراسی ندارند.
- کسانی که برای کاربران/مشتریان خود اعتبار واقعی و نه شعاری قائلند.
- کسانی که می خواهند خودشان هم در زمینه تجربه کاربری بیاموزند و با دیدی بازتر ، عملی کردن آموزه ها در کسب و کارشان را آسان تر کنند.
استفاده از کاربریاشی را به چه کسانی توصیه نمی کنم؟
- کسانی که از وضعیت فعلی کسبوکار خود کاملا راضی هستند و نیازی به رشد بیشتر نمیبینند.
- کسانی که کسبوکار انحصاری دارند و اطمینان دارند همیشه هم اینگونه باقی خواهند ماند.
- کسانی که تاب شنیدن انتقاد را ندارند!
- کسانی که در عمل اعتقادی به خواست کاربر ندارند و فقط کاربران خود را به صورت ماشین پولسازی میبینند.
- کسانی که فقط به دنبال ترفندهایی برای افزایش فروش هستند و برایشان مهم نیست که کاربران/مشتریان دائمی و راضی داشته باشند.
آیا کاربرباشی مختص کسبوکارهای آنلاین است؟
خیر. گرچه تمرکز بیشتر روی این نوع کسبوکارهاست؛ ولی شامل همه گروههایی که کالا یا خدمتی برای عرضه دارند می شود.درواقع یکی از تفاوت های اساسی کاربرباشی با ارائه دهندگان خدمات UX به همن دلیل است.
آیا کاربرباشی گرافیست یا طراح رابط کاربری هم هست؟
هم خیر؛ هم بله! من تخصصی در این زمینه ندارم ولی به علت اینکه این دو کاملا با هم در پیوند هستند؛خود را مهارت آموز رابط کاربری میدانم.در صورت نیاز؛ از همکاران نیز می توانم برای پیشبرد پروژه ها بهره بگیرم.
آیا طراحی تجربه کاربری خوب گران است؟
خیر! این طراحی بد است که در آینده برای شما و کسبوکارتان گران تمام می شود!به نسبت ارزشی که برای شما ایجاد میشود، هزینهای منطقی و معقول دارد.
آیا میتوانم با کاربرباشی همکاری داشته باشم؟
اگر زمینههای لازم و درک مشترک وجود داشته باشد؛ چرا که نه؟حتما با من تماس بگیرید.
هنوز پرسشهای دیگری در ذهنم دارم؛ چهکار کنم؟
خیلی ساده و آسان! با من تماس بگیرید. مشخصات تماس همین زیر هم هست!